WooCommerce På Dansk – Sådan Fungerer Kontrolpanellet

  • februar 17, 2018
10 min
læsning
10 min

Vi gennemgår i denne artikel kontrolpanellet i WordPress og især de vigtigste WooCommerce indstillinger.

Menu-bjælken med funktioner ligger til venstre i WordPress. Vi vil nu gå igennem de mest brugte kontrolpanel sider, og vi starter med ”Indlæg”. Her kan du tilføje blog artikler, hvis du vil have en blog på din webshop. Denne funktion er nok brugt mere ofte af bloggere og andre typer af hjemmesider. Indlæg kan også opdeles i kategorier og tags.

wordpress indlæg

Under ”Medier” kan du se dine billeder igennem, men du ville ikke bruge særlig ofte dette afsnit, fordi billeder tilføjes direkte på produkt-siden, som vi kommer senere til.

Sider” er fundamentet, som din webshop vil blive bygget op på. Her kan vi allerede se, at WooCommerce har oprettet nogle vigtige webshop sider for os, som f.eks. ”Min konto”, ”Kasse”, osv.

WooCommerce og WordPress sider

Hvordan du redigerer på sider kommer meget an på hvilket WordPress tema du vælger. Nogle temaer er bygget op med så kaldte bygge-blokke, hvor du kan åbne en side og oprette, flytte og redigere på forskellige kolonner og rækker, og tilføje elementer til dem. Andre temaer er mere begrænsede og har specifikke design elementer til siderne, som du kan vælge imellem. Og disse elementer ligger typisk i selve tema indstillingerne, som findes under Udseende -> Tilpas.

Vi viser dog i denne standard opsætning her, hvordan du kan ændre på tekst og links, og tilføje billeder til siderne.

WordPress og WooCommerce side

Kommentarer” er en funktion, som ikke bliver så brugt i WooCommerce webshops. Kommentarer kan tilføjes fra andre brugere på dine blog indlæg, og der er mange som slår muligheden for kommentarer fra for at undgå spam – og der findes også plugins til at begrænse spam indlæg.

Under afsnittet ”WooCommerce” kommer der de vigtige under-afsnit for din webshop. Under ”Ordrer” finder du dine sidste ordre – du kan evt. læse mere for Ordre ved at klikke på knappen ”Læs mere”.

WooCommerce” -> ”Kuponer”  er en god måde at tilbyde rabatter til dine kunder. For at tilføje en kupon, klikker vi på knappen ”Tilføj kupon” oppe til venstre. Her kan du gennemgå de mange tilgængelige indstillinger for Kuponer – rabat typen kan være procent eller et fast beløb, som trækkes fra kundens samlet ordrebeløb eller fra et specifikt produkt. Kuponen kan også give gratis fragt til dine kunder, og den kan have en udløbs dato. Kig også på de andre afsnit til venstre, hvor du kan lave specifikke begrænsninger på din kupon. Du kan læse mere om de enkelte funktioner ved at komme med musen over spørgsmåltegnet ved siden af hver funktion.

WooCommerce kuponer

WooCommerce kuponer

WooCommerce” -> ”Rapporter” afsnittet viser nogle basale statistikker om webshoppens salg. Du kan også se hvordan det går med salget på enkelte produkter, produktkategorier og også se dine Kunder og Lager oplysninger.

Under ”WooCommerce” -> ”Indstillinger” kan du ændre på de basale oplysninger om din webshop, som vi skulle udfylde under installationen. Du kan bl.a. ændre valuta og aktivere moms beregning her. Oppe under ”Produkter” kan du evt. slå produktanmeldelser fra. Du kan også kigge på fanen med avancerede oplysninger, som dukker op under ”Produkter” – dette er dog mindre brugt, da det meste kan rettes inde i dit fremtidige WooCommerce tema. Under ”Beholdning” kan du dog aktivere lagerstyring, som er vigtigt for nogle – og kan måske integreres med dit regnskabssystem. ”Produkter til download” skal du kun bruge, hvis du sælger digitale produkter.

WooCommerce” -> “Forsendelse” indstillingerne er også vigtige. Under ”Forsendelse” -> “Forsendelseszoner” kan du tilføje forskellige fragtmetoder til forskellige lande. Sælger du kun i Danmark og ønsker du ikke brugere fra andre lande at være i stand til at bestille i din butik, skal du under Generel-siden igen og ændre på indstillingen ”Forsendelseslande”.

Vi kommer tilbage til “WooCommerce” -> ”Forsendelse” – under ”Forsendelsesindstillinger” kan du aktivere forsendelesberegner på bestillingssiden samt ændre på standard forsendelsesstedet. Under ”Forsendelsesklasse” kan vi gruppere produkter, som ligner hinanden og kan sendes med bestemte leveringsmetoder (f.eks. fast pris) og dermed give forskellige satser til forskellige klasser af produkter. For at drage nytte af denne indstilling, skal du oprette en forsendelsesklasse, gå under et eksisterende Produkt, vælg fanden ”Forsendelse”  og vælg pågældende ”Forsendelsesklasse”. Vi viser om lidt hvordan man opretter Produkter.

Det sidste vigtige afsnit under ”Indstillinger” er ”Betaling”. Her kan du ændre på de forskellige betalingsmetoder og slå nogle af dem fra.

WooCommerce betalinger

Vi kommer videre til ”Produkter”, hvor vi tilføjer et nyt produkt. Her tilføjer vi produkt overskrift og beskrivelse. Billeder tilføjer vi under Produktgalleri, mens Produktbillede vil være standardbilledet, som vises, når man åbner produktet og når produktet fremgår i en liste med forskellige produkter. Pris skriver vi under ”Normal pris”, og hvis vi har et tilbud, skriver vi også prisen under Tilbudspris, så webshoppen beregner selv rabatten og viser det på produktsiden.

Til sidst har vi den korte produktbeskrivelse. Forskellen på feltet her og feltet ovenpå er, at den korte produktbeskrivelse kommer typisk lige til højre fra produkt billedet, under produktets navn og pris. Den anden beskrivelse kommer længere ned i en hel række for sig – det vil sige, at der kan du uddybe med flere oplysninger om dit produkt.

WooCommerce Produkter

I produkt-menuen ”Beholdning” til venstre kan vi redigere på lagerstyrings indstillinger. Under ”Forsendelse” tilføjer vi som nævnt tidligere en specifikt forsendelsesklasse, hvis vi ønsker dette. Under ”Forbundne produkter” har vi et ”Mersalg” felt, hvor vi kan tilføje alternative produkter, eller produkter som kan bruges som ekstra på det nuværende produkt, og dermed skabe mere omsætning. ”Krydssalg” er til gengæld produkter, som vises på siden ”Kurv”. Under ”Egenskaber” kan man tilføje f.eks. Farve på sit produkt, så man kan vælge mellem forskellige farver eller størrelser. Vi viser i vores specifikke artikel og video om Produkter i WooCommerce hvordan denne funktion fungerer. Under ”Avanceret” kan vi bl.a. slå fra anmeldelser af produktet.

Det næste vigtige menu punkt i vores WordPress kontrolpanel er ”Udseende” -> ”Tilpas”, hvor vi typisk ændrer på vores temas design. Her kommer vi ikke i flere detaljer, fordi de specifikke funktioner afhænger af hvilket tema vi bruger. Vi kigger derfor nærmere på det i vores næste artikel og video, hvor vi viser hvordan man installerer og opsætter et WooCommerce tema. Det samme gælder ”Widget” afsnittet under “Udseende” – nogle teamer bruger ikke widgets, og vi vil derfor ikke bruge meget tid på det. Widgets er kort sagt blokke med design elementer eller funktioner, som tilføjes typisk i vores webshops siderbar – den venstre eller højre kolonne.

Vi har menuer under ”Udseende” -> ”Menuer”. Her skal vi først oprette et menu for at kunne tilføje menupunkter – og selve navnet er kun til internt brug, så man kan skelne mellem forskellige menuer, hvis éns tema understøtter menuer på forskellige steder. Vi tilføjer her nogle af de allerede oprettede sider for eksemplets skyld. Vi husker også at vælge visningsplacering af menuen, så temaet ved, hvor det skal vise den. Vi gemmer og ser hvordan vores menu dukker op. Man kan også tilføje specifikke links, indlæg og andre elementer som vi kan se i menuen til venstre.

WordPress menu

Plugins” er et andet vigtigt menu-punkt. Plugins i WordPress er moduler, som tilføjer ekstra funktionalitet til din hjemmeside eller webshop. Vi husker, at selve WooCommerce er også et WordPress plugin, som vi allerede har vist hvordan man installerer. For at tilføje nye plugins, går vi under ”Tilføj nyt” – vi kan søge på et specifikt plugin, hvis vi kender navnet på forhånd, ellers kan vi klikke på Populære og Anbefalede, og se listen igennem. Vi anbefaler, at man selv undersøger på nettet de specifikke plugins, som man har behov for, før man installerer nogle tilfældige.

I den næste hoved-menu fane ”Brugere” kan vi tilføje nye brugere og give dem begrænset eller fuld adgang til vores backend.

I det sidste hoved-menu punkt ”Indstillinger” har vi nogle grundlæggende indstillinger om vores webshop. I afsnittet ”Generelt” kan vi ændre på webshoppens titel og beskrivelse, som vil blive vist i Google og vi kan ændre på vores sprog. ”Læsning” er et andet vigtigt afsnit, hvor man kan bestemme hvad der bliver vist på forsiden – typisk vælger vi en ”Statisk side”, som vi har oprettet og som vil fungere som en Forside. Vi gør dette for at få kontrol på hvad der er i Forsiden – vi kan nemlig selv bestemme, når vi redigerer vores side.

Husk altid at slå ”Søgemaskinesynlighed” fra, når din webshop går live, så Google og andre søgemaskiner kan finde den.

Resten af indstillingerne bruges ikke så ofte, og vi gennemgår dem en anden gang.

 

Har du brug for hjælp med dit WordPress eller WooCommerce Projekt?

Vi hjælper dig gerne med at opsætte din WordPress & WooCommerce hjemmeside eller webshop. Du kan altid skrive til os på [email protected] eller ringe til +45 81 90 76 47. Alternativt kan du klikke på knappen forneden og udfylde kontaktformularen, så vender vi hurtigt tilbage til dig for at drøfte dine behov på en uformel snak.

KOM I GANG
  • Petar har arbejdet med WordPress og Søgemaskineoptimering (SEO) i over 10 år. Han startede Webstyr for at hjælpe andre små og mellemstore virksomheder med at vokse, og at forstærke deres digital tilstedeværelse. Du er velkommen til at skrive til ham på [email protected], hvis du har spørgsmål om hans artikler - han er altid flink til at svare.

Følg os på de sociale medier